FAQ
Veelgestelde vragen
en hun antwoord.
Op 16 november 2023 publiceerde het Publicatieblad van de EU de nieuwe drempelbedragen die zullen gelden vanaf 1 januari 2024 tot en met 31 december 2025.
Volgende wijzigingen zijn voor onze sectoren van belang:
Drempel voor de Europese publicatie verhoogt lichtjes:
- voor leveringen en diensten: van € 215.000 naar € 221.000
- voor werken van € 5.382.000 naar € 5.538.000
De drempel om gebruik te mogen maken van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking verhoogt van € 140.000 naar € 143.000.
2.1. Varianten
Een variante is een alternatieve ontwerp- of uitvoeringswijze die hetzij op vraag van de aanbesteder, hetzij op initiatief van de inschrijver wordt ingediend. De aanbesteder kan varianten toestaan of verbieden, en vermeldt dit ook in de (aankondiging van de) opdrachtdocumenten. Voor vaststelling voordeligste offerte wordt eventueel rekening gehouden met verplichte, toegestane of vrije varianten.
2.1.1. Verplichte: aanbestedende overheid (AO) omschrijft voorwerp, aard en draagwijdte van een basisontwerp en van één of meer varianten.
2.1.2. Toegestane: AO omschrijft voorwerp, aard en draagwijdte van een basisontwerp en van meerdere varianten waarvan er één als basisoplossing wordt aangeduid. Men kan voor één of meerdere prijs indienen. AO kan verplichten om voor basisoplossing in te dienen.
2.1.3. Vrije: (enkel < Europese drempel) AO dient te vermelden indien niet toegestaan. Volledig op initiatief van de inschrijver. De aanbesteder omschrijft de minimumeisen van de verplichte en toegestane varianten en vermeldt of een basisofferte nodig is. Er wordt één enkele rangschikking opgemaakt van de basisoffertes en de (verplichte of toegestane) varianten. Als men een vrije variante niet in aanmerking neemt dient dit gemotiveerd te worden!
2.2. Opties
Een optie is een bijkomende element dat niet strikt noodzakelijk is voor de uitvoering van de opdracht, dat hetzij op vraag van de aanbesteder, hetzij op initiatief van de inschrijver wordt ingediend. AO is nooit verplicht om een optie effectief aan te kopen.
2.2.1. Verplichte optie: AO omschrijft voorwerp, aard en draagwijdte van de optie en inschrijvers zijn verplicht hiervoor bod te doen.
2.2.2. Toegestane optie: AO omschrijft voorwerp, aard en draagwijdte van de optie en inschrijvers zijn niet verplicht hiervoor bod te doen.
2.2.3. Vrije optie: Volledig op initiatief van de inschrijver. AO neemt de verplichte opties in aanmerking bij opmaak rangschikking, maar beslist zelf welke toegestane en vrije opties ze in aanmerking neemt (motiveren!).
Een eenvoudige vraag met een antwoord dikker dan de Van Dale... Maar, kort gezegd, vanaf het grensbedrag van € 30.000,00. Dit bedrag is te bekijken op jaarniveau, tenzij je een langer lopende overeenkomst maakt. Dan geldt de totale levensduur van de overeenkomst.
Bv. je koopt € 12.000,00 matrassen per jaar, en je wil een contract van 4 jaar (omwille van eenvormigheid): je bent onderhevig want het betreft een totaal van € 48.000,00.
Belangrijk: je bekijkt niet een product apart, maar een totaliteit (logische groepering) van producten. Bijvoorbeeld: werkkledij, verzorgingsmateriaal, medicatie, bedden.... Bv. niet biefstuk, maar vers vlees.
Inschrijven bij Koopkoepel betekent dat je in orde bent met de overheidsopdrachtenwetgeving.
Nee, de wetgeving bepaalt dat je concurrentie moet toelaten, maar bepaalt geen formaliteiten. In de praktijk betekent dit dat je steeds moet kunnen aantonen dat je minimaal 3 kandidaten bevraagd hebt. Tenzij het gaat over pietluttigheden, dan toon je aan dat je handelt als een goede huisvader/-moeder.
De wetgever voorziet een maximale duur van 4 jaar (verlengingen inbegrepen), dit vanuit de bezorgdheid dat de markt steeds moet openstaan voor iedereen en er concurrentie moet zijn. Daar kan enkel van afgeweken mits zeer gegronde redenen.
Nee. Volgens de wet dienen wij prijsherziening in te bouwen, meestal aan de hand van de gezondheidsindex. Indien prijzen tijdens de looptijd van het contract worden geïndexeerd, dan kun je deze terugvinden via de knop ‘toegewezen offerte’ bij het dossier.
Op 16/02/2023 verscheen in het Belgisch Staatsblad de wet van 08/02/2023 met een aanpassing op de overheidsopdrachtenwetgeving.
Hoofddoel van de wijzigingen is meer transparantie, waarbij de focus wordt gelegd op meer en betere gegevensverzameling over de toegewezen overheidsopdrachten.
Daartoe gelden volgende extra verplichtingen:
- Verruimd gebruik van het elektronisch platform nl.:
- Nu ook voor het ontvangen van offertes, zelfs bij onderhandelingsprocedures zonder voorafgaande bekendmaking
- Nu ook voor de aankondiging van de gunningsbeslissing (of niet-gunning) voor opdrachten onder de Europese drempel
- Verruimde rapporteringsverplichting nl.:
- voor opdrachten van beperkte waarde (3.000€ < raming <30.000€)
- voor deelopdrachten (afnames) van raamovereenkomsten
Koopkoepel heeft de wijzigingen hieronder in een overzichtelijk schema geplaatst rekening houdende met het ramingsbedrag van uw overheidsopdracht met daarbij telkens de datum van in voege treding.
- Inventaris, restcatalogus en andere producten - download
- Een toegewezen leverancier biedt je een bijkomend contract aan? Wat nu? - download
- Ik heb een lopend contract dat afloopt tijdens de looptijd van het dossier van Koopkoepel. Kan ik inschrijven op het dossier? - download
- Info over prijsaanpassingen - download
- info over de mogelijke verlengingen in een dossier - download
- Korting contant zegt u? - download
- Verplichte afname - download